Συμπαιγνία Ε.Ε, Κυβέρνησης, Περιφέρειας Αττικής ,εργολάβου  για τον ΧΥΤ«Υ» Γραμματικού  καταγγέλλει το ΚΚΕ

 

Τη συμπαιγνία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, Περιφέρειας Αττικής, ανάδοχου του έργου και Ευρωπαϊκής Ένωσης αποδεικνύει η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην ερώτηση της Ευρωκοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ σχετικά με τον ΧΥΤ«Υ» Γραμματικού.

Με ερώτησή του στην Επιτροπή, ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, Κώστας Παπαδάκης, κατήγγειλε ότι ο ΧΥΤ«Υ» Γραμματικού αν και καταστρεπτικός  για το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία συνεχίζεται από κυβέρνηση και Περιφέρεια Αττικής «για να προωθήσει τους αντιλαϊκούς σχεδιασμούς της με τον επιχειρηματικό όμιλο-ανάδοχο του έργου να λυμαίνεται ταυτόχρονα την παχυλή χρηματοδότηση για την κατασκευή του, που έχει διπλασιαστεί σε σχέση με την αρχική σύμβαση».

Στην απάντησή της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, επικαλούμενη αποφάσεις του Συμβουλίου Επικρατείας, καλύπτει κυβέρνηση, περιφέρεια και εργολάβο, ισχυριζόμενη ότι «δεν έχει λάβει στοιχεία που θα μπορούσαν να αντικρούσουν τα πορίσματα του ελληνικού Ανώτατου Δικαστηρίου» και πώς «δέκα χρόνια μετά την υπογραφή, η Επιτροπή δεν έχει ενημερωθεί για τυχόν παρατυπίες όσον αφορά τη διαδικασία ανάθεσης της σύμβασης».

Σύμφωνα με το ΚΚΕ , «η Επιτροπή παριστάνει την ανήξερη, αν και οι κάτοικοι της περιοχής βρίσκονται σε πολύμηνες μαζικές κινητοποιήσεις για να σταματήσει το καταστροφικό και πανάκριβο αυτό έργο.

Δεν είδε και δεν άκουσε τίποτε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, παρά τις δεκάδες στοιχειοθετημένες παρεμβάσεις και τεκμηριωμένες αποκαλύψεις του ΚΚΕ, με ανακοινώσεις της Κ.Ο. Μαραθώνα του Κόμματος, την τοποθέτηση του δημοτικού συμβούλου της «Λαϊκής Συσπείρωσης» στο Δημοτικό Συμβούλιο Μαραθώνα, την Ερώτηση του ΚΚΕ στην ελληνική Βουλή, την ερώτηση της «Λαϊκής Συσπείρωσης» στην Περιφέρεια Αττικής και τις τοποθετήσεις των κομμουνιστών περιφερειακών συμβούλων στη συζήτηση που ακολούθησε στο Περιφερειακό Συμβούλιο.

Η πραγματικότητα βέβαια είναι ότι η Επιτροπή της ΕΕ όχι μόνο ήξερε, αλλά και με το υπ’ αρ. Ares (2015)142502-14.1.15 έγγραφό της, της Γενικής Δ/νσης Περιφερειακής και Πολεοδομικής Πολιτικής, με τίτλο «Προετοιμασία κλεισίματος έργου Ταμείου Συνοχής», τόνιζε μεταξύ άλλων: «… οι δαπάνες αναφορικά με το έργο, οι οποίες ανέρχονται σε EUR 12.388.830,39 δεν είναι επιλέξιμες, επειδή το έργο δεν είναι ολοκληρωμένο και λειτουργικό και δεν εφαρμόζεται η περιβαλλοντική νομοθεσία. Κατά συνέπεια οι επιλέξιμες δαπάνες είναι EUR 0».

Φαίνεται όμως πως στη συνέχεια η Επιτροπή άλλαξε γνώμη και ξαφνικά το έργο σταμάτησε να είναι καταστροφικό για το περιβάλλον…

Αν και το έργο έχει πάρει 13 παρατάσεις (!) με τον χρόνο αποπεράτωσης να είναι αβέβαιος και στις 10-10-2017 υπογράφηκε μεταξύ Περιφέρειας και αναδόχου «Συμπληρωματική Σύμβαση Εργασιών» εκτοξεύοντας τη συμβατική δαπάνη του έργου από το αρχικό ποσό των 19 εκατομμυρίων στα 33,34 εκατομμύρια ευρώ (!), και μετις αναθεωρήσεις να απογειώνονται σε καιρό οικονομικής κρίσης στο αστρονομικό ποσό των 5,1 εκ €, δηλ. 30 φορές υψηλότερη από αυτήν της αρχικής σύμβασης (0,17 εκ)(!) η Ευρωπαϊκή Επιτροπή  απαντάει ότι «δεν έχει ενημερωθεί για τυχόν παρατυπίες».

Κι αυτό μάλιστα όταν τόσα χρόνια συγχρηματοδοτούσε το έργο και τώρα,- τρία ολόκληρα χρόνια μετά την γραπτή πρότασή της για «δημοσιονομική διόρθωση 100%» (δηλαδή  για την επιστροφή της χρηματοδότησής της) – το μόνο που σκέφτεται να κάνει είναι να στείλει «επιστολή προς διόρθωση» στις ελληνικές αρχές, «λόγω της έλλειψης πληρότητας και λειτουργικότητας του έργου», όπως η ίδια ομολογεί στην απάντησή της.

Πρόκειται για προκλητικό εμπαιγμό και συμπαιγνία. Η Επιτροπή «κρατάει καθυστερήσεις» με εμφανή πρόθεση να παραχωρήσει χρόνο σε κυβέρνηση και περιφέρεια να «ολοκληρώσουν» το σύνολο του έργου δηλ. την ολοκλήρωση του οδικού δικτύου και των λοιπών παρεμβάσεων, που περιλαμβάνονται στην περιβόητη «Συμπληρωματική Σύμβαση», εξυπηρετώντας τα συμφέροντα και την απρόσκοπτη χρηματοδότηση του ανάδοχου ομίλου!

Οι κάτοικοι της περιοχής, ο λαός μας συνολικά πρέπει να βγάλει συμπεράσματα για τον ρόλο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα συμφέροντα που υπηρετούν από κοινού με την συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και τις τοπικές διοικήσεις. Η αντιλαϊκή πολιτική που θυσιάζει τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον για τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων στο Γραμματικό είναι η ίδια με αυτήν που κόβει μισθούς και συντάξεις, κατεδαφίζει εργασιακά, ασφαλιστικά και κοινωνικά δικαιώματα, εξαπολύει άγρια καταστολή και αστυνομική βία ενάντια σε εργάτες, μαθητές και φοιτητές.

Οι κάτοικοι της περιοχής μπορούν να δυναμώσουν τον αγώνα τους σε συντονισμό με το ταξικό εργατικό κίνημα, βάζοντας στο στόχαστρο τους πραγματικούς ενόχους, τους μονοπωλιακούς ομίλους και την εξουσία τους. Το ΚΚΕ πρωτοστατώντας στην πάλη αυτή διεκδικεί: Να σταματήσουν αμέσως τα έργα στον ΧΥΤ«Υ» Γραμματικού. Ενιαίο εθνικό σχεδιασμό για τη διαχείριση απορριμμάτων. Δημιουργία ενιαίου δημόσιου φορέα για τη λειτουργία και τον εθνικό σχεδιασμό όλων των μονάδων και προγραμμάτων διαχείρισης των απορριμμάτων με μόνιμη σχέση εργασίας όλων των εργαζομένων. Μέτωπο κατά της ιδιωτικοποίησης της συλλογής, μεταφοράς, διαχείρισης απορριμμάτων και της δράσης του μεγάλου κεφαλαίου» , τονίζεται στη σχετική ανακοίνωση του ΚΚΕ .

 

Ολόκληρη η ερώτηση του ΚΚΕ και η απάντηση  της Ευρωπαικής  Επιτροπής, είναι οι ακόλουθες:

 

                                          Ερώτηση:

H Διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής, στο πλαίσιο της αντιλαϊκής κυβερνητικής πολιτικής των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, προωθεί ένα καταστροφικό για το περιβάλλον, πανάκριβο και αδιέξοδο έργο, σε ακατάλληλη θέση, το ΧΥΤ«Υ» Γραμματικού. Οι κινητοποιήσεις των κατοίκων Γραμματικού, Μαραθώνα και Νέας Μάκρης ενάντια στο έργο και στοιχεία που έχουν δημοσιοποιηθεί αναδεικνύουν πως συνέπειά του αποτελεί ήδη η ρύπανση του θαλάσσιου περιβάλλοντος στην παραλία στο Σέσι (μέσω του παρακείμενου ρέματος και της αποψίλωσης δασικών εκτάσεων πάνω από 100 στρ.) και η υποβάθμιση της ευρύτερης περιοχής, που μετατρέπεται σε μόνιμη και σοβαρή εστία προσβολής της υγείας του λαού της περιοχής. Βάσει της χωρητικότητάς του (2.000.000 κ.μ.), το ΧΥΤ«Υ»  μπορεί να υποδέχεται δεκαπλάσιες ποσότητες απορριμμάτων (και σύμμεικτων) από τις προβλεπόμενες στον Περιφερειακό Σχεδιασμό.

Η προώθηση και αυτού του έργου γίνεται από επιχειρηματικό όμιλο-ανάδοχο, στον οποίο καταλήγουν οι πόροι του, που έχουν διπλασιαστεί σε σχέση με την αρχική σύμβαση, υλοποιώντας σχετικές οδηγίες και κατευθύνσεις της ΕΕ.

Με βάση τα παραπάνω, ερωτάται η Επιτροπή:

Πώς τοποθετείται στο ότι, διαπιστωμένα πλέον, οι κατευθύνσεις της ΕΕ και σε αυτήν την περίπτωση οδηγούν στην επιβάρυνση του περιβάλλοντος, σε ανεπανόρθωτες συνέπειες στη δημόσια υγεία του λαού, στην παραπέρα λεηλασία του όποιου εισοδήματός του, και όλα αυτά για την εξυπηρέτηση των κερδών της κάθε φορά αναδόχου κοινοπραξίας;

 

                                 Απάντηση της Επιτροπής:

Η Επιτροπή θα ήθελε να επισημάνει την ύπαρξη 2 αποφάσεων, στις υποθέσεις 3561 και 3562/2014 της 21ης Οκτωβρίου 2014, του Συμβουλίου της Επικρατείας της Ελλάδας, οι οποίες αφορούν την κατασκευή του χώρου υγειονομικής ταφής στο Γραμματικό και, μεταξύ άλλων, καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι οι εργασίες κατασκευής μπορούν να προχωρήσουν αφού δεν συντρέχουν περιβαλλοντικοί κίνδυνοι. Τα εθνικά δικαστήρια των κρατών μελών διαδραματίζουν ουσιαστικό ρόλο για τη διασφάλιση της τήρησης του δικαίου της ΕΕ, δεδομένου ότι είναι πλήρως αρμόδια για την εφαρμογή του δικαίου της ΕΕ. Η Επιτροπή δεν έχει λάβει στοιχεία που θα μπορούσαν να αντικρούσουν τα πορίσματα του ελληνικού Ανώτατου Δικαστηρίου.

Η ολοκλήρωση και η λειτουργικότητα του έργου κατασκευής χώρου υγειονομικής ταφής, καθώς και η συμβατότητα του έργου με τη σχετική κοινοτική νομοθεσία (για παράδειγμα την περιβαλλοντική νομοθεσία της ΕΕ) αποτελούν προϋποθέσεις για τη χρηματοδοτική στήριξη της ΕΕ. Η Επιτροπή πρότεινε δημοσιονομική διόρθωση της τάξεως του 100 % της συνδρομής του Ταμείου Συνοχής λόγω της έλλειψης πληρότητας και λειτουργικότητας του έργου.

Στα δέκα χρόνια μετά την υπογραφή, η Επιτροπή δεν έχει ενημερωθεί για τυχόν παρατυπίες όσον αφορά τη διαδικασία ανάθεσης της σύμβασης για την κατασκευή του χώρου υγειονομικής ταφής στο Γραμματικό. Σε σχέση με την πρόσφατη τροποποίηση, οι πολίτες ή οι ενδιαφερόμενοι που έχουν έννομο συμφέρον στην υπόθεση μπορούν πάντα να προσφύγουν στα διαθέσιμα εθνικά ένδικα μέσα σε περίπτωση που θεωρούν ότι μια πράξη ή παράλειψη που σχετίζεται με την εν λόγω σύμβαση αντιβαίνει στην εθνική ή την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Η Επιτροπή διατηρεί τη θέση της να επανεξετάσει την υπόθεση, αν στο μέλλον προκύψει ζήτημα σχετικά με την εφαρμογή του δικαίου της ΕΕ.