Αντισυνταγματική πρόκληση του Υπ. Εσωτερικών κατά της Αυτοδιοίκησης και της ψήφου των πολιτών. Άκυρες εκλογές σε Συνδέσμους ΟΤΑ , ΝΠΔΔ, ΠΕΔ, ΕΝΠΕ κ.α

Στα προδικτακτορικά χρόνια , όπου η κάθε κυβέρνηση μέσω του αρμόδιου υπουργού Εσωτερικών κατέλυε ανά πάσα στιγμή τη λαική ετυμηγορία , όπως αυτή εκφραζόταν με την ψήφο των πολιτών στις κάλπες των δημοτικών ή εθνικών εκλογών , παύοντας αιρετούς μη αρεστούς για διάφορους λόγους σ΄εκείνη , γυρνά πάλι η Δημοκρατία μας και ο θεσμός της Αυτοδιοίκησης.
Με μοχλό και « ιθύνοντα νου» το υπουργείο Εσωτερικών ,άνοιξε αυτή η κερκόπορτα , που καταστρατηγεί το βασικό πυρήνα κάθε Δημοκρατικού Πολιτεύματος και του ίδιου του Συντάγματος της χώρας μας . Και ο οποίος δεν είναι άλλος , από την ισοτιμία της ψήφου των πολιτών .Με αυθαίρετες , εξωφρενικές και πολιτικά κατάπτυστες ερμηνείες και μεθοδεύσεις που καταλύουν το Σύνταγμα.
Ειδικότερα , αφαιρεί το δικαίωμα του εκλέγειν, της ψήφου δηλαδή , από συγκεκριμένη κατηγορία Δημοτικών – Περιφερειακών Συμβούλων και συγκεκριμένα από τους ανεξάρτητους δημοτικούς- περιφερειακούς συμβούλους.
Κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά , τουλάχιστον μεταπολιτευτικά όχι μόνο στην Αυτοδιοίκηση αλλά σε οποιοδήποτε αιρετό θεσμό , είτε είναι το Κοινοβούλιο , είτε ο συνδικαλισμός.
Επίσης, αφού έγινε ήδη η αρχή και επλήγη η πεμπτουσία του Συντάγματος , κανείς δεν αποκλείει από τον ίδιο τον υπουργό ή κάποιον άλλο ή επόμενη κυβέρνηση , να αφαιρεθεί η ψήφος και από άλλες κατηγορίες δημοτικών – περιφερειακών συμβούλων ή παρατάξεων .Με βάση, το εκλογικό ποσοστό που έλαβαν ή τις κομματικές –πολιτικές αναφορές τους.
Ήδη , πέραν όλων αυτών , επί θητείας της σημερινής πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εσωτερικών , αποφασίζεται κατά το δοκούν και όποτε « λάχει» για ότι « λάχει» πότε κάποιος ψηφίζει ή όχι.
Για τις κομματικές της σκοπιμότητες , πχ στις εκλογές για την Οικονομική Επιτροπή και την Ποιότητα Ζωής των Δημοτικών- Περιεφερειακών Συμβουλίων « βάφτισε» το κρέας σε ψάρι και ετσιθέλικα μα υπουργική απόφαση «λογίσθηκαν» ως ενιαία παράταξη (!) οι ανεξάρτητοι Δημοτικοί-Περιφερειακοί Σύμβουλοι . Και όχι μόνο ψήφισαν αλλά και …εξελέγησαν στα όργανα αυτά .
Τώρα έρχεται και τους αρνείται αυτό το δικαίωμα για τις άλλες περιπτώσεις λες και οι σημαντικότατες Οικονομική Επιτροπή και Ποιότητα Ζωής των Δημοτικών –Περιφερειακών Συμβουλίων είναι υποδυέστερης σημασίας.

Κατάργηση της ισοτιμίας της ψήφου των πολιτών
Η αφαίρεση του δικαιώματος του εκλέγειν από τους ανεξάρτητους δημοτικούς συμβούλους εκτός από το ότι πλέον τους κατατάσσει σε «β’ κατηγορίας» , το ίδιο πράττει και για τη ψήφο εκείνων που τους εξέλεξαν . Άλλης ισχύος είναι η ψήφος των πολιτών που εξέλεξαν κάποιον που παραμένει σε παράταξη και διατηρεί αυτό το –κατά τ΄άλλα – αναφαίρετο Συνταγματικό Δικαίωμα και άλλης « ισχύος» εκείνων που ο εκλεκτός τους ανεξαρτητοποιείται.
Επίσης η ισχύς αυτής της βαθύτατα αντισυνταγματικής διάταξης , ακυρώνει τις μέχρι τώρα εκλογές που έχουν γίνει πανελλαδικά και αφορούν Συνδέσμου ΟΤΑ, ΝΠΔΔ των δήμων ή ακόμη και για την ίδια την εκλογή εκλεκτόρων για τις Περιφερειακές Ενώσεις Δήμων (ΠΕΔ) , της Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) και της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ).
Κι αυτό διότι η σχετική γνωμάτευση του υπουργείου Εσωτερικών , που υπογράφεται από την αρμόδια υπάλληλο Στ. Ντ, του τμήματος ΝΠΤΑ, υποστηρίζει ότι μόνο μέλη παρατάξεων μπορούν να ψηφίσουν αφού μόνο οι παρατάξεις καταρτίζουν ή ορίζουν εκπροσώπους !!!
Όπερ σημαίνει ότι όπου ανεξάρτητοι Δημοτικοί Σύμβουλοι συμμετείχαν σε ψηφοφορίες , οι εκλογές αυτές είναι ΑΚΥΡΕΣ!

Ο ρόλος Χουρσαλά –παράταξης « Κασιμάτη»
Όλα τα παραπάνω ξεκίνησαν από τον νεοδημοκράτη δήμαρχο Κορυδαλλού , Σταύρο Κασιμάτη και την παράταξη του πρώην δημάρχου Κασιμάτη , που στις προηγούμενες εκλογές είχε υποστηριχθεί από κοινού , από το ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΙΝΑΛ όχι όμως και από τη Νομαρχιακή Επιτροπή Β΄Πειραιά του ΠΑΣΟΚ και την ΤΟ ΠΑΣΟΚ Κορυδαλλού,που διαφώνησαν με την ανίερη όπως είπαν αυτή σύμπλευση και στήριξαν άλλο συνδυασμό.
Σκοπός τους , να εκλεγεί στον ΠΕΣΥΔΑΠ ( διαδημοτικός φορέας) εκπρόσωπος από τη μείζονα αντιπολίτευση , που έχει μόνο έξι συμβούλους και όπως όλοι έλεγαν συγκεκριμένος,που δεν συγκέντρωνε σε διαφορετική περίπτωση τον αναγκαίο αριθμό.
Αδιαφορώντας και παραβλέποντας παντελώς τον ασκό του Αιόλου που άνοιγαν και θυσιάζοντας τα πάντα για την εκπλήρωση των εξόφθαλμων κοινών στοχεύσεων τους,
δήμαρχος και μείζονα αντιπολίτευση ,επεδίωξαν αρχικά να το εφαρμόσουν πριν 1ο μέρες , στην προηγούμενη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
Τότε επικαλούνταν κάποιο χαρτί –φωτοτυπία , που πότε ψέλλιζαν ότι είναι να γίνει ΦΕΚ και πότε είναι από κάποιο site , που ούτε την ονομασία του, δεν έλεγαν .
Μάλιστα παρά το σάλο και τον ξεσηκωμό που προκλήθηκε, επιχειρήθηκε από την ίδια την πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου , Μερόπη Κατσάνου , να εφαρμοστεί και ΧΩΡΙΣ καν εκλογές , έστω μεταξύ των παρατάξεων .
Δίχως να έχει μεριμνήσει να έχει επίσημη γνωμάτευση , αναγόρευσε τον εαυτό της σε «παντογνώστη» και « αρμόδιο» . Έφθασε μάλιστα στο σημείο να προβεί στην παιδαριώδη «γνωμάτευση» αφού δεν ψηφίζουν οι ανεξάρτητοι και μεταξύ των δυο υποψηφίων για τη θέση αυτή οι αντίστοιχες παρατάξεις τους έχουν 6 και 4 Δημοτικούς Συμβούλους αντίστοιχα , δεν χρειάζεται ψηφοφορία και εκλέγεται εκείνος της μεγαλύτερης.
Αυτό ήταν η αιτία να ξεχειλίσει το ποτήρι ακόμη και από τους ανεξάρτητους Δημοτικούς Συμβούλους που μέχρι τώρα στήριζαν τη Δημοτική Αρχή και εξαναγκάστηκαν με το δήμαρχο να το αποσύρουν .

Η γνωμάτευση
Και ενώ είχαν ανακοινώσει ότι θα υπέβαλαν στο νομικό τμήμα της ΚΕΔΕ για γνωμάτευση , το ερώτημα αν έχουν δικαίωμα ψήφου ή όχι οι ανεξάρτητοι Δημοτικοί Σύμβουλοι , το απέστειλαν στο τμήμα ΝΠΤΑ του ΥΠΕΣ , ούτε καν στη νομική υπηρεσία του υπουργείου.
Τελικά , η υπάλληλος Στ.Ντ. , γνωμάτευσε σχετικά και τελικά διεξήχθη στις 7 Νοεμβρίου , στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ψηφοφορία χωρίς τους ανεξάρτητους, εκλέγοντας ως εκπρόσωπο τον μέχρι τώρα πρόεδρο του ΠΕΣΥΔΑΠ, Γρηγόρη Γουρδομιχάλη .
Σημειωτεόν στο εν λόγω Δημοτικό Συμβούλιο οι ανεξάρτητοι Δημοτικοί Σύμβουλοι ανέρχονται σε 9 , δηλαδή είναι σχεδόν στο 1/4 του Σώματος.
Η σχετική γνωμάτευση, έχει ημερομηνία 7/11/19. Δηλαδή ίδια μέρα με τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου , για το οποίο από προηγούμενες ημέρες είχαν ενημερωθεί τα μέλη του , πως …βγήκε η γνωμάτευση και γι αυτό συγκαλούνταν με τακτικό θέμα στην Ημερήσια Διάταξη που διενεμήθη και όχι ως έκτακτο την εκλογή εκπροσώπου στον ΠΕΣΥΔΑΠ.
Τι αναφέρει η γνωμάτευση

Αναφέρει συγκεκριμένα η Γνωμάτευση:
Σύμφωνα με το άρθρο 177 παρ3 του ν.4635/2019, αναφορικά με τη διοίκηση των νομικών προσώπων και των συνδέσμων προβλέπεται, μεταξύ άλλων ότι : «… Τα υπόλοιπα μέλη, αφαιρουμένων τυχόν μελών που ορίζονται εκ της θέσεως τους (ex officio) ή υποδεικνύονται από φορείς , ορίζονται από τις λοιπές παρατάξεις με μεταξύ τους ψηφοφορία.Σε κάθε περίπτωση, οι λοιπές παρατάξεις συμμετέχουν στα συμβούλια με τουλάχιστον ενα (1) μέλος συνολικά».
Συνεπώς κατά την άποψη μας ( σ.σ δηλαδή του υπουργείου) οι ανεξάρτητοι Δημοτικοί Σύμβουλοι δεν ψηφίζουν στην ως άνω ψηφοφορία».

Άκυρες οι εκλογές για ΠΕΔ –ΚΕΔΕ

Εφόσον λοιπόν ισχύει η παραπάνω ερμηνεία τότε ΟΥΤΕ στις εκλογές για τις ΠΕΔΕ-ΚΕΔΕ , έπρεπε να συμμετάσχουν -ψηφίσουν οι ανεξάρτητοι Δημοτικοί Σύμβουλοι.
Δεδομένου ότι εκπρόσωποι για ΠΕΔ και ΚΕΔΕ από τα Δημοτικά Συμβούλια , μπορούσαν να εκλεγούν μόνο από δημοτικούς συνδυασμούς είτε αυτοί καταρτίσουν αυτόνομο ψηφοδέλτιο στο Δημοτικό Συμβούλιο είτε κοινό ψηφοδέλτιο μ΄ άλλη παράταξη εφόσον έχουν συμπράξει κατά τις διατάξεις του άρθρου 1 του ν. 4623/2019 (Α΄134), όπως αναφέρει ΡΗΤΑ το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα για τις εκλογές στις ΠΕΔ και ΚΕΔ , που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα της Κυβερνήσεως :

Άρθρο 3
Τροποποίηση άρθρου 9 π.δ. 75/2011 1. Το άρθρο 9 αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Μέχρι την 16η Ιανουαρίου του πρώτου χρόνου της δημοτικής περιόδου, το δημοτικό συμβούλιο, μετά την εκλογή του προεδρείου του εκλέγει με μυστική ψηφοφορία τους εκπροσώπους του στη Γενική Συνέλευση της ΠΕΔ.
2. Δικαίωμα καταρτίσεως συνδυασμών έχουν όλοι οι συνδυασμοί οι οποίοι έλαβαν μέρος στις δημοτικές εκλογές και κατέλαβαν στο δημοτικό συμβούλιο τουλάχιστον μία (1) έδρα. Δύο ή περισσότεροι συνδυασμοί από αυτούς που εκπροσωπούνται στο δημοτικό συμβούλιο, μπορεί να καταρτίσουν κοινό συνδυασμό, εφόσον έχουν συμπράξει κατά τις διατάξεις του άρθρου 1 του ν. 4623/2019 (Α΄134). Δεν είναι επιτρεπτή η κατάθεση υποψηφιότητας εκτός συνδυασμών.
3. Κάθε συνδυασμός μπορεί να περιλαμβάνει υποψηφίους σε αριθμό ίσο με τον συνολικό αριθμό των εκπροσώπων όπως αυτός καθορίζεται στο άρθρο 4 του παρόντος αυξημένο κατά έναν υποψήφιο.
4. Ο συνδυασμός καταρτίζεται με γραπτή δήλωση την οποία υπογράφουν όλοι οι υποψήφιοι που τον αποτελούν. Στο επάνω μέρος της δήλωσης αναγράφεται ο συνδυασμός ή οι συνδυασμοί, που εκπροσωπούνται στο δημοτικό συμβούλιο, ο οποίος καταρτίζει το συνδυασμό για τους εκπροσώπους. Από κάτω αναγράφονται, με αλφαβητική σειρά, τα ονόματα των υποψηφίων εκπροσώπων του δήμου για τη Γενική Συνέλευση της Π.Ε.Δ. Η δήλωση του συνδυασμού κατατίθεται, μέχρι δύο ώρες πριν την έναρξη της συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου για την εκλογή, στον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου.

Και εγκύκλιος του ΥΠΕΣ αναιρεί τη « γνωμάτευση»
Την εξωφρενική γνωμάτευση του Υπουργείου Εσωτερικών , αντικρούει και ΑΚΥΡΩΝΕΙ προηγούμενη εγκύκλιος –ΓΝΩΜΑΤΕΥΣΗ του ( επί Θεοδωρικάκου πάλι) , για τα ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ των ανεξαρτήτων Δημοτικών Συμβούλων .
Πρόκειται για την Αριθμός Εγκυκλίου: 91 ΑΠ: 59851/21-8-2019 ΑΔΑ: 69ΒΖ465ΧΘ7-Λ65 που αφορά τη « Λειτουργία δημοτικών παρατάξεων» , η οποία αφού ΕΠΑΚΡΙΒΩΣ επισημαίνει που ΔΕΝ ΨΗΦΙΖΕΙ ( α΄φάση εκλογής προεδρείου Δημοτικού Συμβουλίου), αναφέρει συγκεκριμένα:
« Από την άλλη πλευρά, ο ανεξαρτητοποιηθείς ή διαγραφείς δημοτικός σύμβουλος έχει τα κατωτέρω, ενδεικτικά, δικαιώματα:
α. Παρευρίσκεται και ψηφίζει στις συζητήσεις της ολομέλειας του δημοτικού συμβουλίου, καθώς δεν απολύει τη θέση του εντός αυτής.
β. Δύναται να αιτείται μαζί με άλλους δημοτικούς συμβούλους τη σύγκληση δημοτικού συμβουλίου, βάσει της διάταξης του άρθρου 67 παρ. 2 εδ. α’ του ν. 3852/201022 . H εν λόγω διάταξη θεσπίζει ρητά την υποχρέωση του πρόεδρου του δημοτικού συμβουλίου να καλεί τα μέλη του σε συνεδρίαση με γραπτή πρόσκληση, όποτε το ζητήσει το ένα τρίτο (1/3) τουλάχιστον του συνολικού αριθμού των μελών του συμβουλίου.
γ. Δύναται να ζητά από τον δήμαρχο, την οικονομική επιτροπή και την επιτροπή ποιότητας ζωής πληροφορίες και συγκεκριμένα στοιχεία, που είναι χρήσιμα για την άσκηση των καθηκόντων του, βάσει του άρθρου 69 παρ. 3 του ν. 3852/2010.
δ. Δικαιούται να εγγραφεί ως ομιλητής και να τοποθετηθεί επί συγκεκριμένου θέματος της ημερήσιας διάταξης, εντός των συνεδριάσεων του δημοτικού συμβουλίου23.
ε. Δύναται να ορισθεί αντιδήμαρχος ή να παραμείνει στη θέση αυτή, μετά την ανεξαρτητοποίηση ή διαγραφή του, καθ’ όλη τη διάρκεια».